OPENBAAR MINISTERIE LAAT NIET LOS, GEMEENTE OPNIEUW VOOR RECHTER IN GIF ZAAK

OPENBAAR MINISTERIE LAAT NIET LOS, GEMEENTE OPNIEUW VOOR RECHTER IN GIF ZAAK

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft besloten in cassatie te gaan tegen het recente arrest van het hof. Dit besluit werd genomen na overleg met het zaaksteam, dat de gronden voor cassatie heeft beoordeeld. Het OM is van mening dat er juridische fouten zijn gemaakt in het arrest en streeft ernaar deze door de Hoge Raad te laten toetsen.

Formeel wordt de gemeente niet vervolgd omdat het OM een benadering had gekozen waarbij de gemeente destijds had moeten handelen op basis van “direct gevaar voor gezondheid en leven”. Hiervan was volgens de rechter geen sprake.

Omdat er geen “direct risico” was ontspringt de gemeente de dans. Enerzijds goed nieuws voor de inwoners van Zoetermeer. De maximale boete van 100.000,- euro zou indirect namelijk van de burger komen. Wel baalt het actiecomité: “zonder veroordeling kunnen wij ons slechts nog beroepen op fatsoen en begrip van de gemeente”.