Hoewel de aanvraagprocedures bij de Wmo vorig jaar stroef verliepen, blijken inwoners opvallend tevreden over de hulp die zij uiteindelijk ontvingen. Dat blijkt uit het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek over 2023.
De resultaten laten een gemengd beeld zien. Inwoners geven aan dat ze goed weten waar ze terechtkunnen voor hulp en dat ze zich gehoord voelen. De oplossingen die geboden worden, ervaren ze als passend. Met name de kwaliteit van de ondersteuning door leveranciers krijgt lovende reacties.
Toch is er een duidelijke rode vlag: de snelheid van afhandeling. Die blijft fors achter bij andere gemeenten. Vooral in het begin van 2023 was sprake van forse achterstanden bij het verwerken van aanvragen.
De gemeente geeft aan de zichtbaarheid van cliëntondersteuning te verbeteren en voort te bouwen op de positieve feedback over de kwaliteit van dienstverlening. Maar als het aankomt op snelheid, blijft er werk aan de winkel.
Door: Mark Kampers
Bron: Eigen Productie
Foto: Pexels