Door Danique
Om basisscholen veiliger te maken, hebben gemeente, politie en scholen in Zoetermeer het convenant ‘Schoolveiligheid primair onderwijs’ ondertekend. Daarmee is Zoetermeer de eerste gemeente in Nederland die een bestaande samenwerking uit het voortgezet onderwijs uitbreidt naar basisscholen.
Steeds jonger betrokken
Volgens burgemeester Michel Bezuijen is de stap hard nodig. “We zien landelijk een verontrustende ontwikkeling: steeds vaker raken jonge kinderen, zelfs al op de basisschoolleeftijd, betrokken bij veiligheidsincidenten zoals intimidatie en diefstal. Dat vraagt om een stevige, gezamenlijke aanpak.”
Het convenant moet ervoor zorgen dat signalen sneller worden opgepakt en dat partijen beter samenwerken om incidenten te voorkomen.
Duidelijke taakverdeling
In het convenant staat vastgelegd wie wat doet. De gemeente biedt trainingen en helpt bij maatregelen, scholen stellen een veiligheidsplan op en houden nauw contact met politie en gemeente. De politie deelt relevante informatie met scholen en biedt ondersteuning bij incidenten. Ook is afgesproken hoe te handelen bij ernstige situaties. Elke wijk krijgt een aanpak op maat, omdat de omstandigheden per buurt verschillen.
Eén lijn in de stad
Met dit convenant sluit het basisonderwijs aan bij het bestaande beleid voor het voortgezet onderwijs en mbo. Door kennis en ervaringen te delen, ontstaat een stadsbreed netwerk dat niet alleen reageert op incidenten, maar vooral inzet op preventie. Zo werken scholen, gemeente en politie samen aan een veilig leerklimaat voor alle kinderen in Zoetermeer.
Bron en beeld: Gemeente Zoetermeer
