Door Danique
In de Dorpsstraat in Zoetermeer blijft het gedeeltelijke fietsverbod voorlopig gelden. Wie zich daar niet aan houdt, riskeert een boete. Aan het begin van de straat waarschuwt een groot geel bord met de tekst “Toch fietsen? = Boete”. Fietsen is van maandag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 17.00 uur niet toegestaan. Het verbod moet ervoor zorgen dat het winkelend publiek veilig en ongestoord door de straat kan lopen. Vooral op drukke dagen levert fietsverkeer volgens ondernemers en bezoekers gevaarlijke situaties op. Toch blijkt niet iedereen zich aan de regels te houden; regelmatig rijden fietsers ondanks de waarschuwing toch de straat in.
Een volledig fietsverbod komt er voorlopig niet. De VVD stelde voor om fietsen in zowel de Dorpsstraat als het Stadshart helemaal te verbieden, omdat veel fietsers het huidige verbod negeren. Volgens verkeerswethouder Véronique Frinking (CDA) is zo’n maatregel echter te ingrijpend. Tijdens een gemeenteraadsvergadering zei ze dat er met kleinere, gerichte maatregelen waarschijnlijk ook resultaat te behalen is. “Een totaalverbod lijkt aantrekkelijk door zijn eenvoud,” aldus Frinking, “maar het is beter om met subtielere aanpassingen de veiligheid te verbeteren.” De gemeente wil eerst onderzoeken hoe de handhaving kan worden verbeterd voordat er strengere regels komen.
Bron: persbericht gemeente, beeld: ZFM Facebook
