Vier jaar geëist na dodelijk ongeluk door 18-jarige uit Zoetermeer

Vier jaar geëist na dodelijk ongeluk door 18-jarige uit Zoetermeer

Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar gevangenisstraf geëist tegen de 18-jarige Hams A. uit Zoetermeer voor het doodrijden van de 17-jarige scholier Pim. Het fatale ongeval gebeurde in september op de Lammenschansweg, waar de verdachte met hoge snelheid door rood reed. Naast de celstraf eist het OM dat A. vijf jaar lang geen auto meer mag besturen.

Roekeloos rijden

Volgens het Openbaar Ministerie is sprake van extreem roekeloos rijgedrag. De verdachte reed met ongeveer 90 kilometer per uur over een busbaan en negeerde een verkeerslicht dat al geruime tijd op rood stond. Het ongeval gebeurde midden op de dag, in de buurt van een school, terwijl andere automobilisten netjes voor het rode licht stilstonden.

Op dat moment stak Pim op de fiets de weg over. Hij werd vol geraakt en meters door de lucht geslingerd. Volgens de officier van justitie had de scholier geen enkele kans om het ongeluk te overleven. In de rechtszaal werden camerabeelden getoond waarop te zien is hoe andere weggebruikers wachten voor het rode licht, terwijl de verdachte via de busbaan doorrijdt. Twee jongens op een fatbike weten nog net weg te komen.

Hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse en probeerden het slachtoffer te redden, maar dat mocht niet meer baten. De impact op de familie is groot. In de rechtbank spraken de ouders van Pim over het verlies van hun enige kind en het blijvende gemis dat het ongeval heeft veroorzaakt.

Emotionele zitting

De moeder van Pim vertelde in de rechtszaal dat haar zoon op brute wijze uit het leven is gerukt. Volgens haar is niet alleen hun kind, maar ook hun toekomst verdwenen. De vader verweet de verdachte egoistisch gedrag en zei dat hij na het ongeluk vooral bezig leek te zijn met de schade aan de auto.

De verdachte verklaarde dat hij trots was dat hij in de Audi van zijn vader mocht rijden. Hij zei niet te hebben doorgehad hoe snel de auto optrok en dacht dat het verkeerslicht oranje was. Uit technisch onderzoek bleek echter dat het licht al twaalf seconden rood was. Opvallend is dat A. vlak na het ongeval eerst verklaarde dat zijn bijrijder had gereden. Pas later erkende hij dat hij zelf achter het stuur zat.

De rechters spraken hun verbazing uit over het gevaarlijke rijgedrag. Twee weken voor het dodelijke ongeluk zou de verdachte al bijna een fietser hebben aangereden. Ook zou hij betrokken zijn geweest bij een incident met een voetganger. De verdachte ontkent dat. De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Bron en beeld: ZFM Zoetermeer Facebook


Zoeken