Silverdome in juridisch gevecht met gemeente

Silverdome in juridisch gevecht met gemeente

De financiële problemen bij het Zoetermeerse SilverDome zijn het directe gevolg van ingrijpende bestuurlijke maatregelen na incidenten in 2024. Dat blijkt uit beantwoording van schriftelijke vragen door het college. In 2024 moest de burgemeester twee keer ingrijpen bij geplande evenementen in het SilverDome. Het gevolg: voor alle evenementen in het SilverDome moet sindsdien een evenementenvergunning worden aangevraagd. De eigenaar spreekt over teruglopende inkomsten uit evenementen. Toch stelt de gemeente dat er geen limiet geldt voor het aantal of de grootte van evenementen in het SilverDome. Wel betekent de vergunningsplicht extra procedures en onzekerheid voor organisatoren, wat volgens critici een rem kan zetten op grote producties.
Over dit bestuurlijk rechtsoordeel loopt momenteel een juridische procedure. Zolang die zaak onder de rechter is, wil het college geen inhoudelijke uitspraken doen over de gevolgen voor de eigenaar of de rechtmatigheid van het besluit. De gemeente onderzoekt momenteel of financiële steun aan het SilverDome mogelijk is en onder welke voorwaarden. Daarbij wordt nadrukkelijk gekeken naar de regels rond staatssteun, omdat het SilverDome een commerciële exploitatie heeft. De gemeente zegt het SilverDome actief te betrekken bij de evenementenprogrammering en de locatie onder de aandacht te brengen bij organisatoren, net als andere zalen in Zoetermeer. Tegelijkertijd benadrukt het college dat de eigenaar zelf verantwoordelijk blijft voor een optimale benutting van de hal, binnen de geldende regels.

Zoeken