De definitieve opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen in Zoetermeer is uitgekomen op 46,07%. Daarmee ligt de opkomst lager dan in 2022, toen nog 52,3% van de inwoners hun stem uitbrachten.
Ondanks een actieve verkiezingsdag bleef een groot deel van de Zoetermeerders dit jaar thuis. Daarmee wordt de koers van de stad bepaald door een kleinere groep kiezers.
Burgemeester Michel Bezuijen noemt de lage opkomst teleurstellend en benadrukt het belang van betrokkenheid bij de lokale democratie.
