Toch nog een bedrijf in uitgebrand pand Bredewater – Gemeente wil Slopen

Toch nog een bedrijf in uitgebrand pand Bredewater – Gemeente wil Slopen

De panden de Hulk en Kristaltoren aan het Bredewater waar de afgelopen dagen branden en vernielingen zijn, zijn geen eigendom van de gemeente, maar van particuliere eigenaren. Volgens de gemeente ligt de verantwoordelijkheid voor beveiliging en onderhoud daarom primair bij hen. In de leegstaande gebouwen wordt overnacht en er zouden geregeld kinderen rondlopen. De situatie wordt als gevaarlijk beschouwd. Politie en brandweer geven aan vanwege de veiligheid niet zomaar naar binnen te gaan.

De gemeente heeft inmiddels extra maatregelen genomen, waaronder het plaatsen van hekken en lichtmasten. Ook wordt nog onderzocht of cameratoezicht mogelijk is. De gemaakte kosten probeert de gemeente te verhalen op de eigenaren. Die zijn inmiddels aangeschreven en moeten met de gemeente in gesprek.

Een directe sloop door de gemeente ligt juridisch ingewikkeld. Via een speciale regeling zou dat wel kunnen, maar dan wordt de gemeente ook aansprakelijk voor de gevolgen. Burgemeester en college proberen daarom eerst de eigenaren ertoe te bewegen de panden zelf zo snel mogelijk te slopen of veilig te stellen.

Volgens de gemeente is de situatie rustiger geworden sinds de extra beveiligingsmaatregelen zijn genomen. Wel wordt nadrukkelijk opgeroepen om de panden niet te betreden, omdat de veiligheid daar niet kan worden gegarandeerd.

Hoewel de gemeente geen eigenaar is, heeft zij wel een eerste recht van koop op het terrein gevestigd. Het college heeft nog geen besluit genomen over sloop van de panden, maar onderzocht eerder of een eventuele monumentale waarde een reden zou zijn om daarvan af te zien.

Tot aan de brand was in het gebouw De Hulk nog een bedrijf gevestigd. De gemeente bekijkt momenteel of die ondernemer geholpen kan worden.

Zoeken