Zoetermeer investeert verder in speel- en stadsboerderijen

Zoetermeer investeert verder in speel- en stadsboerderijen

De gemeente Zoetermeer zet de renovatie van verschillende Groen, Spelen, Leren-locaties (GSL) voort. In 2026 staan nieuwe werkzaamheden gepland bij stadsboerderijen en wijktuinen in de stad. Daarmee wil de gemeente achterstallig onderhoud aanpakken en investeren in dierenwelzijn, speelvoorzieningen en ontmoetingsplekken in de wijken.
Voor de renovaties werd eerder al twee miljoen euro beschikbaar gesteld via de perspectiefnota van 2024. Daarnaast ontving de gemeente nog eens 300.000 euro subsidie van de provincie. In totaal is er daardoor 2,3 miljoen euro beschikbaar voor de werkzaamheden.

Werkzaamheden op stadsboerderijen

Een groot deel van de renovatieplannen werd in 2025 al uitgevoerd bij Stadsboerderij De Balijhoeve en Speelboerderij Het Buitenbeest. Ook in 2026 wordt daar verder gewerkt. Zo krijgt De Balijhoeve een nieuw pauwenverblijf. Bij Het Buitenbeest worden de dierenverblijven in de hooischuur vernieuwd. Volgens de gemeente gebeurt dat onder meer om het dierenwelzijn te verbeteren.

Ook op Stadsboerderij De Weidemolen vinden werkzaamheden plaats. Daar is inmiddels gestart met drainagewerk in de weilanden. Daarnaast worden nieuwe speeltoestellen geplaatst en wordt bestrating vernieuwd waar dat nodig is.

Grote renovatie voor wijktuin

Bij de wijktuinen gaat het vooral om kleinere onderhoudswerkzaamheden, zoals het opnieuw bestraten van delen van de locaties. De grootste vernieuwing staat gepland voor Wijktuin De Zegwaartseweg.

Daar werkt de gemeente momenteel aan een nieuw beheerdersgebouw. Dat gebouw moet niet alleen functioneel worden, maar ook ruimte bieden voor kleine bijeenkomsten die aansluiten bij de doelstellingen van Groen, Spelen, Leren: meer betrokkenheid bij natuur en aandacht voor stadsnatuur stimuleren. Naast het nieuwe gebouw komt er ook een aparte schuur voor gereedschap. De bouw moet komende winter van start gaan.

Investeren in ontmoeting en natuur

Met de renovaties wil de gemeente de GSL-locaties toekomstbestendig maken. De speel- en stadsboerderijen en wijktuinen spelen volgens de gemeente een belangrijke rol als ontmoetingsplek voor inwoners en als plek waar kinderen en volwassenen in aanraking komen met natuur, dieren en buitenactiviteiten. In 2025 werd al 1,3 miljoen euro besteed aan de renovaties. Voor 2026 staat nog ongeveer één miljoen euro aan werkzaamheden gepland.


Zoeken