Keti Koti in Zoetermeer: “het is triest en verdrietig om te zien dat we nog steeds uitgesloten worden”

Keti Koti in Zoetermeer: “het is triest en verdrietig om te zien dat we nog steeds uitgesloten worden”

De officiële herdenking en viering van Keti Koti staat voor de deur en het belooft een avond te worden die niemand onberoerd laat. Op dinsdag 30 juni staat Zoetermeer stil bij de afschaffing van de slavernij in Suriname en het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden in 1863. Hiervoor is een speciaal programma georganiseerd in de buitenlucht van Park Palenstein (schuin achter het CKC), dat later op de avond wordt voortgezet in het CKC.

De avond begint met een inloop vanaf 18.30 uur. Om 19.00 uur start de officiële plechtigheid bij het amfitheater in Park Palenstein. Burgemeester Bezuijen houdt daar een toespraak en samen met wethouder Frinking is hij aanwezig bij de ceremonie en de kranslegging. De presentatie is in handen van Dennis de Getrouwe en Evita Tjon A Ten. Daarnaast zorgen Jhilani Wijsman voor de muzikale omlijsting en Marisa Monsanto voor een voordracht.

Na afloop van de herdenking verplaatst het programma zich naar het CKC, waar de viering doorgaat tot 23.00 uur. Bezoekers kunnen daar genieten van optredens van Bigtime, Sweet Masters en traditionele muziek en dans uit Curaçao, verzorgd door Grupo Ban Pé.

‘Keti Koti gaat heel Nederland aan’

Diana Flet is de drijvende kracht achter SHS (Stichting Herdenking Slavernijverleden). Volgens haar zijn de ketenen weliswaar fysiek verbroken, maar is de pijn van het verleden nog elke dag voelbaar. “Keti Koti is een gezamenlijke geschiedenis die heel Nederland aangaat, net als 4 en 5 mei”, stelt ze. Volgens haar werkt het slavernijverleden nog altijd door in de huidige samenleving. Flet wijst daarbij onder meer op discriminatie en uitsluiting op basis van huidskleur. Ook verwijst zij naar het landelijke toeslagenschandaal als voorbeeld. Haar conclusie is duidelijk: “We moeten vechten tegen verdeel en heers.”