Door Danique Mater
Bewoners van de Waterbuurt kunnen hun woning voortaan eenvoudiger en met minder gedoe verduurzamen. Wethouder Bouke Velzen (duurzaamheid) presenteerde op 24 september samen met bewonersvereniging VBEL en woningcorporatie Vidomes het nieuwe Beeldkwaliteitsplan.
Het plan is bijzonder omdat bewoners, Vidomes en de gemeente sámen afspraken hebben gemaakt over het aanpassen van woningen. In de brochure staan duidelijke regels, bijvoorbeeld hoe een warmtepomp netjes geïntegreerd kan worden in een dakkapel. Zo weten bewoners vooraf precies wat er mogelijk is en blijft de uitstraling van de buurt behouden.
Volgens wethouder Velzen maakt dit de stap naar verduurzamen veel makkelijker: “Met dit plan weet je nu precies wat er kan. Het scheelt straks een hoop papierwerk en kan in de toekomst wel meer dan 300 vergunningaanvragen besparen. Zo houden we de buurt mooi én maken we verduurzamen een stuk eenvoudiger.”
Ook bewoners zijn blij met de afspraken. John de Ronde (VBEL) zegt: “Superfijn dat we hier nu regels over hebben. Anders krijg je een wildgroei aan airco’s en warmtepompen.” Buurtgenoot Gerard Hacquebard vult aan: “Ik woon hier al zoveel jaar, mijn kinderen zijn hier opgegroeid. We wonen hier heerlijk! Fijn dat we de buurt voor nog vele jaren toekomstbestendig maken.”
Raoul Heij van woningcorporatie Vidomes benadrukt de unieke samenwerking: “Ik vind het heel tof dat we iets unieks doen in Nederland en dat ook nog samen met een afvaardiging van huiseigenaren én huurders.”
De regels worden de komende jaren stapsgewijs ingevoerd. Vergunningen voor verduurzamingsmaatregelen worden nu al sneller behandeld. Vanaf eind 2026 zijn de regels opgenomen in het omgevingsplan en zijn aanpassingen zelfs vergunningsvrij.
Meer weten?
Bekijk de brochure of stel je vraag via www.energieloketzoetermeer.nl.
Bron en beeld: Gemeente Zoetermeer
