OPVANG ONDER DRUK IN ZOETERMEER: GEMEENTE HAALT DOELEN, MAAR STATUSHOUDERS BLIJVEN WACHTEN
Zoetermeer voldoet aan de opvangverplichtingen voor Oekraïense ontheemden en asielzoekers. Bij de statushouders resteert echter nog een achterstand van 151 personen, ondanks inzet van tijdelijke regelingen. Tijdens een werkbezoek aan de COA-locatie Rokkeveenseweg concludeerden burgemeester Bezuijen en wethouder Frinking dat de openbare orde stabiel is. Incidenten zijn zeldzaam en structureel overleg met COA en politie blijft gehandhaafd. De gemeente werkt bovendien aan een preventie, en integratieprogramma, met extra aandacht voor jongeren.
Vorig jaar hebben zich 659 incidenten voorgedaan. Daarmee staat Zoetermeer op plek 5 van AZC’s in Nederland met het meeste aantal incidenten. De PVV gaat nu schriftelijke vragen stellen. “Wat ons betreft geeft bovenstaand zeer duidelijk aan dat incidenten allesbehalve zeldzaam zijn.” Zegt Arjan Kats van de PVV tegen ZFM.
Om de achterstand bij statushouders te verkleinen, worden in het nieuwe jaar kamers gehuurd in een voormalig hotel aan de Danny Kayelaan. Ook woningdelen wordt verkend, onder meer via een proef met Vidomes.
Het college uit stevige kritiek op het Rijk en schaart zich achter de brandbrief van de VNG. Onverwachte beleidswijzigingen, onduidelijkheid over de Spreidingswet en teruglopende vergoedingen maken het volgens Zoetermeer steeds lastiger om een stabiel en uitlegbaar opvangbeleid te voeren.
