De gemeente Zoetermeer heeft samen met woningcorporaties en marktpartijen nieuwe afspraken gemaakt om de woningbouw in de stad te versnellen. Op 6 maart ondertekenden de betrokken partijen het Doorbouwakkoord Zoetermeer 2026 tot 2030. Daarmee spreken zij af nauwer samen te werken en projecten sneller van de grond te krijgen. De stad staat voor een grote opgave: tot 2040 zijn er ongeveer 10.800 extra woningen nodig.
In het akkoord is vastgelegd dat partijen per bouwproject met één gezamenlijke planning gaan werken, waarbij de start van de bouw centraal staat. Ook wordt scherper gekozen welke projecten prioriteit krijgen. Tijd en capaciteit worden vooral ingezet op locaties waar de woningbouw het meeste oplevert voor de stad. Daarnaast spreken gemeente, corporaties en ontwikkelaars af om knelpunten sneller op te lossen en procedures waar mogelijk tegelijk te laten lopen. Het doel is om gemiddeld 700 woningen per jaar te bouwen.
Volgens wethouder Jan Iedema helpt het akkoord om duidelijke keuzes te maken in de woningbouwopgave. Met een zogenoemde kansenkaart bepalen de betrokken partijen samen welke locaties het meest bijdragen aan nieuwe woningen en stedelijke vernieuwing. Deze plekken krijgen voorrang bij de inzet van mensen en middelen. Het Doorbouwakkoord maakt deel uit van de samenwerking binnen de Permanente Marktdialoog Zoetermeer, waarin gemeente en marktpartijen sinds 2021 samen werken aan de woningbouw in de stad.
