NSC: burgerinitiatief voor behoud De Mammoet afgewezen door gemeente

NSC: burgerinitiatief voor behoud De Mammoet afgewezen door gemeente

Het burgerinitiatief voor het behoud van De Mammoet is door de gemeente afgewezen. Volgens de regels kan het voorstel niet in behandeling worden genomen, omdat de gemeenteraad zich minder dan een jaar geleden al over het onderwerp heeft uitgesproken.

Het burgerinitiatief van Rob Wessels wordt wel ter kennisname doorgestuurd naar het college van burgemeester en wethouders. Omdat Wessels geen raadslid is geworden, kan hij zelf geen vragen stellen aan het college. Mogelijk gaat de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed op termijn in gesprek met de gemeente over De Mammoet en de Kristalkantoren. Intussen vindt er in het gebouw onderzoek plaats naar de aanwezigheid van asbest en andere schadelijke stoffen.

Mogelijk monument

De Mammoet, ook bekend als het Uniegebouw, en de naastgelegen Kristalkantoren staan bovendien op de nominatie om aangewezen te worden als Rijksmonument. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed onderzoekt die mogelijkheid vanwege de cultuurhistorische waarde en de betekenis van het gebouw binnen het zogeheten Post65 bouwen. Het pand valt onder meer op door innovatieve bouwkenmerken en de kenmerkende gele kleur. Tegelijkertijd staan de gebouwen gepland voor sloop om plaats te maken voor woningbouw in de nieuwe wijk De Entree.

Toekomst onzeker

De toekomst van De Mammoet blijft daarmee onzeker. In een recente tv-uitzending van ‘Wat houdt ons tegen?’ werd opnieuw de vraag gesteld waarom gebouwen worden gesloopt terwijl renovatie vaak goedkoper, duurzamer en beter voor het woningtekort is. Voorstanders hopen dat de nieuwe gemeenteraad zich alsnog uitspreekt voor behoud en duidelijkheid vraagt aan het college over de gesprekken met de eigenaar en de Rijksdienst. Zij pleiten voor behoud als meest duurzame en betaalbare oplossing.

Foto: mediapartner Zoetermeer Actief

Zoeken