De maat is vol: Zoetermeer wil af van afvaldumping bij volle containers

De maat is vol: Zoetermeer wil af van afvaldumping bij volle containers

Het is een doorn in het oog van veel inwoners: volle milieueilanden en de onduidelijkheid die daarop volgt. Want als de container vol is, waar moet je dan heen? Uit een recente controle bleek dat het op veel plekken in de stad totaal onduidelijk is waar het dichtstbijzijnde alternatief te vinden is. Het gevolg is dat afval naast de containers wordt gedumpt, wat weer zorgt voor rommel en ongedierte in de buurt.

De gemeente heeft nu toegezegd dat dit gaat veranderen. In het nieuwe Afvalbeleidsplan voor de komende jaren staat zwart-op-wit dat er in 2026 een groot onderzoek komt naar de toegankelijkheid van onze milieueilanden. Het belangrijkste doel: betere bewegwijzering. Als een container vol is, moet je straks in één oogopslag kunnen zien waar je wél terechtkunt. Geen gepuzzel meer op je telefoon of doelloos rondjes rijden, maar duidelijke borden die je de weg wijzen naar het volgende inzamelpunt. Zo hoopt de gemeente dat inwoners hun afval netjes blijven aanbieden en de stoep schoon blijft.

Yvonne Bink-Winterkamp van Zoetermeer Vooruit is blij met de toezegging van het college. Volgens haar is het simpel: ‘Het moet inwoners zo makkelijk mogelijk worden gemaakt om hun afval netjes kwijt te kunnen. Als het duidelijk is waar je naartoe kunt, blijft de stad schoon en leefbaar.’ De komende maanden wordt bekeken welke locaties als eerste een ‘upgrade’ krijgen. Zo hopen de partij en de gemeente dat de groeiende berg bijgeplaatst afval in de wijken snel tot het verleden behoort.

Zoeken