Zoetermeer wil groene speeltuinen, maar plannen lopen vertraging op

Zoetermeer wil groene speeltuinen, maar plannen lopen vertraging op

De traditionele wipkip en het stalen klimrek maken in Zoetermeer vaker plaats voor boomstammen, water en zand. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft ingestemd met een plan om bij het vernieuwen van speeltuinen standaard te kiezen voor een natuurlijke inrichting. Dit is niet alleen leuker voor de kinderen, maar volgens deskundigen ook een stuk gezonder.

Veel buurtspeeltuinen in onze stad zijn momenteel verouderd en aan vervanging toe. In plaats van standaard nieuwe toestellen op een rubberen ondergrond, moet de gemeente nu bij elke renovatie serieus kijken naar de aanleg van een natuurspeeltuin. De roep om meer natuurlijke speelplekken komt niet uit de lucht vallen. Uit onderzoek blijkt dat spelen in de natuur de motorische, sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen flink stimuleert. Bovendien is het goed voor de gezondheid: kinderen die regelmatig ‘met hun handen in de aarde zitten’, hebben minder last van astma en allergieën dan kinderen die alleen op staal of rubber spelen. Natuurspeeltuinen sluiten vaak beter aan bij de belevingswereld van kinderen en zijn daarnaast klimaatvriendelijker. En het plan gaat verder. De raad wil namelijk dat bewoners, en dan vooral de kinderen zelf, actief worden betrokken bij het ontwerp van hun nieuwe speelplek. Ook is er een duidelijke voorwaarde gesteld: de nieuwe groene speelplaatsen moeten ook goed toegankelijk zijn voor kinderen met een beperking.

Hoewel de motie al in de zomer van 2025 met grote meerderheid (79% voor) werd aangenomen, moeten we nog even geduld hebben. In een recent memo aan de raad is aangekondigd dat de volledige uitvoering van de plannen is uitgesteld. De geplande einddatum voor het project is verschoven van juli 2026 naar 1 mei 2027.

 


Zoeken