Zoetermeer sluit 2025 af met miljoenenoverschot, maar financiële onzekerheid blijft

Zoetermeer sluit 2025 af met miljoenenoverschot, maar financiële onzekerheid blijft

De gemeente Zoetermeer heeft het jaar 2025 financieel goed doorstaan. Uit de onlangs gepresenteerde jaarstukken blijkt dat de stad onder de streep 25,1 miljoen euro overhoudt. Hoewel dat klinkt als een enorme spaarpot, waarschuwt de gemeente dat dit positieve resultaat vooral komt door eenmalige extraatjes en werkzaamheden die zijn blijven liggen.

In totaal gaf Zoetermeer afgelopen jaar 574 miljoen euro uit. Wanneer alle stortingen in de gemeentelijke reserves en de onttrekkingen daaruit worden meegerekend, blijft er een definitief plusje van 5 miljoen euro over. Wethouder Jan Iedema (financiën) is tevreden en stelt dat dit resultaat vertrouwen geeft om stappen te blijven zetten voor de stad en haar inwoners, zelfs in uitdagende tijden. Het overschot is niet structureel. Het geld komt grotendeels voort uit incidentele bijdragen van het Rijk en meevallers die zich maar tijdelijk voordoen. Tegelijkertijd maken de stijgende uitvoeringskosten en de onzekere inkomsten vanuit het gemeentefonds het noodzakelijk om scherp te blijven op waar het geld in de toekomst naartoe gaat.

Naast de cijfers laten de jaarstukken zien wat er in 2025 is bereikt. Een belangrijke mijlpaal was het woonprogramma ‘Stad in Balans’, waarin precies is vastgelegd welke type woningen er per wijk bij moeten komen. Ook in de Binnenstad en de wijk Entree werden de bouwplannen steeds zichtbaarder.

Op sociaal vlak is er flink geïnvesteerd in ‘ondersteuning dichtbij’. Zo is er gewerkt aan een actieagenda voor bestaanszekerheid om schulden te voorkomen en zijn er stappen gezet om de stad fysiek toegankelijker te maken voor iedereen. Dankzij een ‘Regiodeal’ van 10 miljoen euro kon de gemeente bovendien extra investeren in het toekomstbestendig maken van Zoetermeer.


Zoeken