TOGB pakt derbywinst bij Zwaluwen en stijgt op ranglijst

TOGB pakt derbywinst bij Zwaluwen en stijgt op ranglijst

De voetballers van TOGB hebben zaterdagmiddag een belangrijke overwinning geboekt op bezoek bij Zwaluwen Vlaardingen. De ploeg van trainer Jonathan Jonk won met 0-1 dankzij een treffer van Roy Claessen (foto) kort na rust. Door de zege passeerde TOGB de Vlaardingers bovendien op de ranglijst.

De bezoekers kozen opnieuw voor de ‘compacte reactietactiek’ waarmee na de winterstop al vaker succes werd geboekt. Dat leverde een gesloten wedstrijd op, zeker in vergelijking met het spectaculaire eerdere treffen tussen beide ploegen, dat dit seizoen nog in 4-4 eindigde. Voor rust was Zwaluwen de bovenliggende partij. De thuisclub had meer balbezit en creëerde meerdere kansen, maar vond telkens TOGB-doelman Kenzo Lionahr op zijn weg. De keeper speelde een sterke wedstrijd en hield zijn ploeg met diverse reddingen overeind. Ook de lat voorkwam een openingstreffer voor de thuisploeg.

Trainer Jonk gaf in Vlaardingen een basisplaats aan Roy Claessen, terwijl Thomas van de Merwe op de bank begon. Die keuze betaalde zich na bijna een uur spelen uit. Claessen onderschepte de bal, trok richting het strafschopgebied en rondde beheerst af vanaf de rand van de zestien: 0-1. Voor de jonge aanvaller betekende het zijn eerste doelpunt in het eerste elftal van TOGB. “Het was heerlijk om mijn eerste doelpunt voor het eerste te maken,” zei Claessen na afloop. “Zeker in zo’n belangrijke wedstrijd is dat extra mooi.”

In de slotfase zette Zwaluwen nog flink aan op zoek naar de gelijkmaker. De thuisploeg raakte opnieuw de lat, maar verder hield TOGB stand. Via de omschakeling bleef de ploeg van Jonk bovendien dreigend.

Volgende week speelt TOGB de laatste thuiswedstrijd van het seizoen tegen Groene Ster op sportpark Het Hoge Land. Dat duel staat ook in het teken van het afscheid van trainer Jonathan Jonk en assistent Mouchih.