De situatie rond het Van Tuyllpark in Zoetermeer wordt steeds ernstiger. Uit een raadsmemo van de gemeente blijkt dat rioolwater terecht is gekomen in het oppervlaktewater rondom het sport- en recreatiegebied. Inmiddels zijn meerdere sloten zwaar vervuild geraakt en is op verschillende plekken vissterfte vastgesteld.
De vervuiling werd op 7 mei ontdekt na meldingen van vies en stinkend water. Sindsdien werken de gemeente Zoetermeer en het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) met spoed samen om de oorzaak te achterhalen en verdere verspreiding te voorkomen.
Om verdere schade te beperken, zijn delen van het watersysteem afgesloten en wordt vervuild water gecontroleerd weggepompt. Overal in het gebied verschijnen waarschuwingsborden en matrixsignalen met het dringende advies om ieder contact met het water te vermijden.
Volgens de gemeente zijn er geen risico’s voor het drinkwater, maar recreanten, sporters en omwonenden worden wel nadrukkelijk gewaarschuwd uit de buurt van het slootwater te blijven.
MHCZ ZWAAR GERAAKT
Vooral hockeyvereniging MHCZ wordt hard getroffen. De club gebruikt oppervlaktewater voor het besproeien van de velden, maar dat water mag nu niet meer worden gebruikt. Daardoor zijn sommige trainingen en wedstrijden afgelast.
Ook andere gebruikers van het Van Tuyllpark, waaronder scoutinggroepen, discgolfers en recreanten, hebben activiteiten aangepast vanwege de vervuiling.
Het waterschap onderzoekt momenteel de milieuschade. Dode vissen worden uit het water gehaald en in delen waar de waterkwaliteit verder verslechtert, worden vissen preventief overgezet naar schoner water.
De gemeente meldt dat er “met man en macht” wordt gezocht naar de bron van de vervuiling. Het onderzoek richt zich nu op een specifiek deel van het rioolstelsel waar de vervuiling blijft toenemen. De komende dagen worden daar inspecties en reinigingswerkzaamheden uitgevoerd.

