Geschreven door Yoran Kipping
Afgelopen week stond in de Haagse rechtbank de Gemeente Zoetermeer terecht voor de nalatigheid rondom Sterigenics. Het bedrijf is vrijgesproken omdat de gemeente toegestaan zou hebben dat overtredingen werden gemaakt. Wel werd middels een deal een donatie van een miljoen aan een goed doel gedaan.
Leden van het Actiecomite Sterigeniks waren aanwezig bij de zitting. Zij hoorde, net als de rechters en aanwezige pers de jurist van de gemeente beweren dat op basis van een RIVM rapport er maar 1 tot 2 extra kankergevallen op 100.000 mensen zouden zijn in de periode 2001-2003.
De advocaat stelt dat het gas slechts een beperkt aantal mensen bereikt kan hebben, en op basis van de inschatting van het RIVM een verwaarloosbare impact kan hebben gehad. Er zou geen sprake zijn van slachtoffers, zonder slachtoffers geen misdrijf en zonder misdrijf geen zaak tegen de gemeente.
De redenering doet de actieleden van actiecomité Sterigeniks verdriet. Van de eerste 15 jaar zijn geen gegevens en het RIVM zou slechte beperkte data hebben gehad om te onderzoeken. De impact zou volgens hen veel groter zijn. Het gegeven dat een groot deel van het comité overleden is aan kanker zou de lange termijn gevolgen duidelijk moeten maken, ook als de bron van kanker niet onomstotelijk aantoonbaar is. “Geen slachtoffers? Nabestaanden zijn ook slachtoffers, vind u niet?” reageert een van de dames.
De uitspraak van het hoger beroep is op 2 juli.
