Inwoners mogen vanaf augustus ‘boomverzoek’ indienen

Inwoners mogen vanaf augustus ‘boomverzoek’ indienen

Vanaf 1 augustus 2025 kunnen Zoetermeerders een verzoek indienen bij de gemeente om een boom in hun buurt te laten snoeien, vervangen of juist toe te voegen. De regeling geldt voor bomen op gemeentegrond die onderdeel zijn van het zogenoemde ‘buurtgroen’. In totaal worden maximaal 30 verzoeken per jaar behandeld.

De aanvulling op het bestaande bomenbeleid komt voort uit de wens van inwoners om meer invloed te hebben op het groen in hun omgeving. “We willen bewoners die overlast ervaren de kans geven om – samen met hun buren – een voorstel in te dienen,” zegt Marijke van der Meer namens de gemeente. “Maar ook als er juist behoefte is aan méér bomen in de buurt is er ruimte voor een verzoek.”

Vergelijkbare situatie in Rokkeveen

Eerder dit jaar leidde het plotseling snoeien van bomen in Rokkeveen tot onrust onder bewoners. Verschillende inwoners gaven toen aan dat ze eerder betrokken hadden willen worden bij de beslissing. Met deze nieuwe regeling komt de gemeente tegemoet aan die wens voor meer inspraak.

Verzoek indienen en buurtpeiling

Het aanvraagformulier is vanaf 1 augustus te vinden op www.zoetermeer.nl/bomen, onder de kop ‘Verzoek maatregelen buurtgroen’. Zodra een verzoek is ingediend, wordt via een buurtpeiling onderzocht hoe andere bewoners erover denken. Is er geen overeenstemming, dan adviseert de externe bomencommissie.

De gemeenteraad heeft ingestemd met deze proef van twee jaar. Daarna volgt een evaluatie.

 

Door Danique Mater, Bron: Gemeente Zoetermeer, Afbeelding: Pixabay ter illustratie