Klachten kunt u op een eenvoudige manier indienen. Vul hiervoor onderstaand formulier in mail deze aan bestuur@zfmzoetermeer.nl en bestuur@rtvlansingerland.nl. Beide besturen controleren elkaar in het verwerken van de klachten. Klachten worden in beginsel vertrouwelijk behandeld.
U gebruikt hiervoor het invulformulier op de website of het document dat u hier kunt downloaden.
Uw mail wordt behandeld door de bestuurssecretaris van de betreffende omroep. Wanneer u contact opneemt met de omroep kunt u ook naar deze persoon vragen. Mocht hij/zij niet aanwezig zijn dan neemt een van de collega’s uw klacht op en zorgt deze ervoor dat uw klacht bij de juiste persoon terecht komt.
Om een klacht goed te kunnen verhelpen is het van essentieel belang dat alle gegevens rond de klacht correct worden vastgelegd. We gebruiken deze informatie ook voor het verbeteren van ons (programma-)aanbod en de bedrijfsvoering. Met het oog op de AVG-wetgeving worden de persoonsgegevens alleen bewaard zolang de klacht in behandeling is.
In een aantal gevallen kan een klacht wellicht snel worden verholpen. Bijvoorbeeld het corrigeren van een typefout of onvolledigheid in een nieuwsbericht. Wanneer een dergelijke klacht binnenkomt dan voeren wij de correctie uit en ontvangt u hier een bevestiging van.
Indien het oplossen of beantwoorden langer duurt dan 5 werkdagen dan stuurt de omroep in ieder geval een ontvangstbevestiging met nadere informatie over de klachtenprocedure.
Er dient te worden onderzocht hoe de omstandigheid waarop de klacht betrekking heeft kon ontstaan. Ook moet er een uitspraak worden gedaan op de vraag of de klacht valide is. In een aantal gevallen is het denkbaar dat het een journalistieke en/of creatieve keuze betreft die niet overeenkomt met uw voorkeur. Bij de terugkoppeling (stap 7) zullen wij u onze beslissing toelichten.
Wanneer uw klacht terecht is dan zal de omroep er alles aan doen om een corrigerende maatregel te treffen, of in ieder geval een preventieve maatregel ter voorkoming van herhaling.
Wij informeren u ook wanneer er geen corrigerende of preventieve maatregel kan worden genomen.
Klacht niet goed afgehandeld?
Mocht u het gevoel hebben dat uw klacht niet goed in behandeling is genomen, dan kunt u een klacht indienen bij de onafhankelijke Raad voor de Journalistiek. Die spreekt zich maandelijks uit over de vraag of journalistieke gedragingen passen binnen de gangbare mores.
In spoedeisende kwesties is het mogelijk om een versnelde behandeling van uw klacht te vragen.
Adresgegevens:
Website: www.rvdj.nl
e-mail: raad@rvdj.nl
Telefoon: 020-3123930
Fax: 020-3123934
Adres: Hogehilweg 6, 1101 CC Amsterdam