Dertien echtparen die het afgelopen halfjaar hun diamanten huwelijk vierden, zijn op vrijdag 26 juni door de gemeente Lansingerland ontvangen tijdens een feestelijke ochtend in het gemeentehuis. Alle aanwezige stellen stapten in 1966 in het huwelijksbootje en werden door burgemeester Rik van der Linden in het zonnetje gezet.
De bijeenkomst had een nieuwe opzet. Waar de burgemeester normaal gesproken ieder echtpaar afzonderlijk bezoekt, koos de gemeente er dit keer voor om alle echtparen die zestig jaar getrouwd zijn samen uit te nodigen. Ondanks code rood vanwege de hitte lieten de diamanten bruidsparen zich daardoor niet tegenhouden. Medewerkers van de gemeente belden de deelnemers een dag eerder nog om te vragen of zij de warmte zagen zitten. Daarbij klonk juist regelmatig de vraag: “Het gaat toch wel door?” Vrijwel alle genodigden kwamen vervolgens naar het gemeentehuis.
Schot in de roos
Volgens burgemeester Rik van der Linden bleek de nieuwe opzet een schot in de roos. “Iedereen vond het leuk om zijn eigen verhaal te vertellen en ervaringen uit te wisselen. Er is in zestig jaar zoveel gebeurd in hun levens.” De gemeente wil de bijeenkomst voortaan ongeveer ieder halfjaar organiseren voor echtparen die zestig jaar getrouwd zijn.
Liefde, doorzetten en samen herinneringen maken
Tijdens de ochtend werden volop herinneringen opgehaald. Zo ontmoetten meerdere stellen elkaar ooit op dansles, terwijl anderen elkaar leerden kennen op het werk of in de buurt. Mevrouw De Gelens ontmoette haar man tijdens een dansavond in Rotterdam-West. Ondanks gezondheidsproblemen in de afgelopen jaren genieten zij nog altijd samen van bijzondere momenten.
Ook de geheimen achter een lang huwelijk kwamen ter sprake. Meneer en mevrouw Van Spronsen noemen eerlijkheid, geven en nemen en samen nieuwe uitdagingen aangaan als hun succesformule. “Ik ben nog steeds verliefd op haar”, vertelde meneer Van Spronsen met een glimlach. Meneer en mevrouw De Wit, die elkaar ontmoetten aan de Rotte, adviseren vooral lief voor elkaar te zijn en niet meteen op te geven als het tegenzit. Maar stiekem heeft meneer De Wit nog een tip: “Gewoon altijd zeggen: ja vrouw, ja vrouw, ja vrouw.”
Positief blijven
Voor mevrouw Rodenburg-Zegers is positief in het leven staan de belangrijkste les. Ondanks het verlies van hun dochter bleven zij samen vooruitkijken. “Gewoon samen doorgaan”, vat zij zestig jaar huwelijk samen.
