De kudde Schotse Hooglanders in het Lage Bergse Bos is uitgebreid met twee jonge dieren. De runderen zijn afkomstig uit het Schiebroeksepark en door de gemeente Rotterdam overgedragen aan Staatsbosbeheer.
Volgens boswachter Gino Hartman vervullen de Hooglanders een belangrijke rol in het natuurgebied. “Het zijn onze natuurlijke grasmaaiers”, vertelt hij. Door de dieren vrij te laten grazen blijft het gebied op een natuurlijke manier onderhouden, zonder dat het landschap strak of kunstmatig oogt.
De twee nieuwkomers kwamen vorige week aan en zijn na een korte wenperiode samengevoegd met de twee Hooglanders die al in het gebied leefden. Hartman ziet daarbij een opvallend patroon: net als bij het bestaande duo neemt ook bij de nieuwe dieren de jongste de leiding. “De jongste loopt voorop en de oudere volgt braaf”, zegt hij.
Geef de dieren de ruimte
Bezoekers worden gevraagd de dieren de ruimte te geven, zeker nu ze moeten wennen aan hun nieuwe leefomgeving. Hoewel Schotse Hooglanders over het algemeen rustig zijn, kunnen ze met hun hoorns gevaarlijk zijn als mensen te dichtbij komen. Honden moeten daarom altijd aangelijnd blijven. Een volwassen Hooglander kan bovendien wel meer dan 700 kilo wegen.
Verkoeling
Met de warme dagen zoeken de dieren verkoeling in het water of rusten ze langs de paden. Staatsbosbeheer kreeg daar onlangs meldingen over, maar volgens Hartman is dat normaal gedrag. “Ze doen dat om af te koelen en kunnen er zelf weer gemakkelijk uit komen.”
